Maksumuistutus
Kontio tietopankki

Maksumuistutus

Maksumuistutuksen vastaanottaminen on hyvin yleistä ja se voi johtua yksinkertaisesti unohduksesta tai esimerkiksi vääristä maksutiedoista, kuten väärästä viitenumerosta. Varsinkin suurissa yrityksissä, joissa on suuri laskutusmäärä, maksun kohdistaminen oikeaan laskuun voi olla erittäin hankalaa rahan saapuessa tilille ilman oikeita tietoja.

Sisältö:

Mikä on maksumuistutus?

Maksumuistutus on nimensä mukaisesti ilmoitus maksamattomasta maksusta, kuten laskusta tai erämaksusta. Maksumuistutus lähetetään, jotta asiakas maksaisi laskunsa ja välttyisi jatkotoimenpiteiltä. Vaikka maksumuistutus ei ole virallista perintää, se on pakollinen osa perintäprosessia, sillä perintälain mukaan maksuvaatimusta ei voida lähettää ilman maksumuistutusta.

Milloin maksumuistutus lähetetään?

Virallinen maksumuistutus voidaan lähettää 14 päivän kuluttua laskun eräpäivästä. Useat yritykset pyrkivät kuitenkin muistuttamaan asiakkaita maksamattomasta laskusta jo ennen tätä, jotta asiakkaat välttäisivät maksumuistutuksen.

Miten maksumuistutus lähetetään?

Virallinen maksumuistutus lähetetään aina kirjeitse tai muulla pysyvällä tavalla. Yritykset saattavat kuitenkin muistuttaa maksamattomasta laskusta esimerkiksi sähköpostitse tai tekstiviestitse, tavoittaakseen asiakkaan nopeammin.

Kuka lähettää maksumuistutuksen?

Maksumuistutus on vapaaehtoisen perinnän ensimmäinen vaihe, mutta se voidaan lähettää myös velkojan toimesta. Joissain tapauksissa velkoja on voinut ulkoistaa muistutusten lähettämisen ja tällöin lähettäjänä on useimmiten perintätoimisto. Tästä ei kuitenkaan tule velalliselle maksumuistutuskulun lisäksi erillisiä kuluja, eikä varsinainen perintä ole vielä alkanut.

Pitääkö maksumuistutuksesta maksaa lisämaksu?

Perintälain mukaan velkojalla on oikeus periä maksumuistutuksesta 5€ lisämaksu eli muistutusmaksu, mikäli muistutus on lähetetty 14 päivän kuluttua alkuperäisen laskun eräpäivästä. Osa yrityksistä pyrkii muistuttamaan asiakkaita maksamattomasta laskusta jo tätä ennen esimerkiksi tekstiviestitse, eikä näistä muistutuksista voida periä lisämaksua.

Toinen maksumuistutus voidaan lähettää 28 päivää alkuperäisen laskun eräpäivästä ja tästä velkoja voi myös periä 5€ suuruisen lisämaksun. Maksumuistutuksista voidaan siis periä yhteensä 10€ lisäkuluja, mutta maksumuistutuksia voidaan lähettää enemmänkin.

Mitä tapahtuu, jos maksumuistutusta ei makseta?

Yleinen käsitys on, että maksumuistutuksia lähetetään aina kaksi. Tämä on varsin yleinen toimintatapa, mutta kaikki yritykset eivät toimi näin, eikä lakikaan vaadi sitä. Jos ensimmäistä maksumuistutusta ei makseta, yritys voi siirtyä suoraan perintäprosessin seuraavaan vaiheeseen, eli maksuvaatimuksen lähettämiseen.

Mitä tapahtuu, jos lasku on maksettu ennen maksumuistutuksen saamista?

Jos lasku on maksettu, mutta saat maksumuistutuksen, kannattaa ottaa yhteyttä muistutuksen lähettäneeseen tahoon. Lasku on saatettu maksaa esimerkiksi väärällä viitenumerolla tai muuten puutteellisilla maksutiedoilla, jolloin maksua ei ole voitu kohdistaa oikeaan laskuun.

Vaikka lasku olisi maksettu ennen maksumuistutuksen saamista, laskun vastaanottaja voi silti olla velvollinen maksamaan muistutusmaksun. Laskun maksaja on velvollinen noudattamaan laskussa määriteltyjä maksutietoja.

Mitä jos maksumuistutus on aiheeton?

Maksumuistutus voi olla myös aiheeton, jos esimerkiksi alkuperäistä laskua ei ole syystä tai toisesta lähetetty tai siinä on ollut virheelliset maksutiedot. Jos saat maksumuistutuksen, joka on mielestäsi aiheeton, kannattaa olla välittömästi yhteydessä maksumuistutuksessa ilmoitettuihin yhteystietoihin.

Suosittelemme lukemaan myös

Tässä lisää kirjoituksia, jotka saattaisivat kiinnostaa sinua

Perinnän sanakirja

Kuinka ulosotto toimii

Hyvä perintätapa